RegionBG

bg iconНачало » За всеки » Кулинария » 10+1 причини да включим рибата в менюто си
10+1 причини да включим рибата в менюто си
06 Дек 2012 11:15:43    |    1501    |    Коментари: 0
pic

Веселина Маринова, сп. Меню
Световните реки, езера, морета и океани са най-древният и чист източник на прехрана за човека.

Те предлагат безкрайно разнообразие от видове. Помислете само колко вида месо използваме широко в кухнята? А при рибата и морските дарове богатството от различни видове е огромно и няма две риби с еднакъв вкус. Така всеки човек може да следва предпочитанията си.

Богатството от риби, мекотели, ракообразни и други морски и сладководни обитатели дава възможност да се приготвят безкрайно разнообразни ястия с привлекателен вид и забележителен вкус.

Морската и сладководната храна е засищаща и се препоръчва за хора от всички възрасти. Едновременно с това тя е с относително ниско съдържание на калории, лека е, преработва се лесно от организма и от нея едва ли може да се получи чувство за тежест и преяждане.

Сладководните и морските риби разполагат с всички хранителни съставки, необходими за правилното ни развитие: белтъчини, омега-3 мастни киселини, калций, желязо, цинк, йод, витамини от група B, витамини А, D и Е. Висококачествените белтъци в тези продукти съдържат всички основни аминокиселини, нужни за развитието, растежа и поддържането на човешкия организъм.

Мазните риби като шаран, сом, скумрия, сьомга, лефер, карагьоз, херинга, сардина и други са с висока концентрация на т. нар. мононенаситени мастни киселини - те предпазват сърцето и артериите от заболявания, тъй като снижават нивото на лошия холестерол в кръвта.

Калцият, приеман най-добре чрез дребни риби като мряна, уклей, цаца, хамсия, сардина или малък сафрид, които могат да се ядат заедно с гръбната кост, предпазва организма от костни и ставни заболявания. А най-много йод, полезен срещу базедова болест, съдържат всички морски дарове и някои риби като сьомга, барбун, халибут, тон в консерва и солени паламуд и треска.

Макар че най-високо се цени съвсем прясната риба, при правилно замразяване, изсушаване или друг вид консервиране структурата и съдържанието на рибата и морските дарове почти не се променят.

При обработката й могат да се използват най-разнообразни кулинарни техники: скара, плоча, фурна, фолио, пържене, задушаване, пара, микровълни, опушване, осоляване, мариноване. Може да се използва за плънки, за пайове и баници, за пица, сосове за паста, сандвичи, хапки и салати.

Ако са приготвени добре, и най-семплите риби имат фантастичен вкус и са деликатес, който доставя истинско удоволствие.

Има още една 11-а причина или по-скоро повод да ядем риба и това е, разбира се Никулден или празникът на свети Никола, считан за господар на целия подводен свят, на морските стихии и покровител на моряците, рибарите и търговците - празникът, на който на масата ритуално се поднася риба с люспи, най-често шаран.

Честит Никулден!
 

Коментари (0)
Коментирай
Име:
E-mail:
Текст:
Код за сигурност
Напиши символите в полето:
code
 
Региони в България