RegionBG

bg iconНачало » Новини » Европа » Виена: „Умни светофари” засичат желанието да пресичаме
Виена: „Умни светофари” засичат желанието да пресичаме
03 Фев 2017 10:00:12    |    500    |    Коментари: 0
pic

От 11 до 14 февруари в София ще се проведат Дни на Виена с богата съпътстваща програма. В рамките на инициативата ще се състои и конференция с участието на представители на Виенската община. Сред тях е и Валтер Мимлер, община Виена, MA 33, дирекция "Виена свети" (осветление, светофари, часовници), ръководител направление "Светофарни уредби". В София той ще представи проекта "Оптична детекция". Специално за EconomyNews.bg и Region.bg* г-н Мимлер даде кратко интервю, в което разказа в аванс за проекта и за управлението на светофарите в австрийската столица.

Известно е, че пешеходните светофари във Виена са оборудвани с бутони. В София такава система е в процес на изграждане, но вече има полемика по въпроса. Г-н Мимлер, какъв е размерът на инвестицията за преминаването към тази система във Виена и доколко е ефективна?

Валтер Мимлер: Към момента във Виена има три вида бутони, разделени не толкова по технологичен признак, колкото според съответните изисквания към движението на различите групи ползватели:

-              бутони, които чрез натискане от страна на пешеходците и велосипедистите, могат да поискат зелен сигнал, ако напречната улица има постоянен зелен сигнал, докато не е подадена заявка чрез натискане на бутона. Този метод се използва във Виена от десетилетия и като цяло се приема много добре и се одобрява. Поставянето на нови бутони в последно време обаче многократно беше поставяно под въпрос и трябваше да бъде обосновано и необходимо от гледна точка на движението.

-              бутони за активиране на акустична помощ за незрящи и лица с нарушено зрение. Този метод по същество изцяло се одобрява от ползвателите (незрящи и лица с нарушено зрение). Поради големия брой акустични сигнализации за незрящи (4000 пешеходни пътеки са оборудвани с акустика) се трупат оплаквания от шумовите емисии от живущите наблизо – най-вече през лятото.

-              бутони, които могат да бъдат активирани от упълномощени за това лица. Този вид се използва във Виена от 1.01.2016 и позволява само на незрящите и лицата с нарушено зрение да задействат сигнала. Предимството на този метод е, че шумът може да бъде намален до необходимия минимум. Одобрението от страна на живущите наблизо е изключително голямо, а мнението на незрящите и лицата с нарушено зрение е много негативно -те продължават да настояват за постоянно активиране. В момента Община Виена води преговори със засегнатите, за да намери решение, приемливо и за двете страни.

Как е направена синхронизацията на светофарната система във Виена?

Във Виена има около 30 синхронизирани пояса (това са улици, по които има зелена вълна) и приблизително 100 локални синхронизации (две до пет светофарни уредби, които въз основа на своя логика или на близостта си една до друга трябва да са синхронизирани). След като Община Виена си постави за цел да отдава приоритет на обществения транспорт, преди известно време към зелените вълни и локалните синхронизации се прибави и допълнително регулиране на трамваите и автобусите. Локалните синхронизации и зелените вълни се осъществяват въз основа на обща времева база за всички съоръжения, от която по определен метод се изчислява отстъп.

В София ще представите проекта „Оптична детекция”. Бихте ли разказали подробности предварително?

Както обясних в началото, има все повече възражения срещу поставянето на нови бутони за пешеходци и велосипедисти. Затова Общината реши, за в бъдеще да използва метод, за който тогава (все още) нямаше решение на пазара. Съвместно с Института за машинно виждане към Университета в Грац се изпробват алгоритми, които се използват в науката за спорта за наблюдение на движенията на спортистите и изготвяне на прогнози за посоката на по-нататъшното движение. Първоначалните тестове и разработки на съществуващите алгоритми, както и опитите на терен, бяха много обещаващи. В момента работим заедно с Университет Грац върху разработката на прототип, подходящ за серийно производство. Когато разполагаме с него, ще го поставим на отделни светофарни уредби и ще продължим да го развиваме, за да може серийните детектори да гарантират 100% детекция и 98% разпознаване на желанието за пресичане.

Kак ще се развива управлението на светофарите?

Според Общината методът на сигнализация със „Спри“ и „Премини“ ще продължи да се използва до 2050 година. Въпреки че комуникацията между превозните средства, както и комуникацията на превозните средства с пътната инфраструктура се развиват много бързо и автономното шофиране става все по-реално, отколкото ни се иска да признаем в момента, оптичната (акустичната) сигнализация „Спри“ и „Премини“ ще се наложи да се използва още много години, тъй като пешеходците например и за в бъдеще няма да разполагат с такива комуникационни системи, с каквито вече са оборудвани автомобилите. Друга тенденция, която става актуална в целия свят, е пестенето на енергия от светофарните уредби – от една страна чрез намаляване потреблението на енергия от самата уредба (LED-технология) и чрез намаляване потреблението на участниците в движението (чрез оптимизиране на потреблението в мрежа, която предстои да бъде дефинирана) посредством динамично управление на мрежата. Общината смята обаче, че по възможността за обмяна на информация между уличната инфраструктура (светофарите) и превозните средства ще се напредва по-скоро бавно, защото (както от страна на инфраструктурата, така и от страна на производителите на превозни средства) ще се налага да се прилагат твърде много различни методи. За в бъдеще за генериране на данни ще се използват превозни средства, които ще (могат да) обменят тези данни с другите участници в движението и така ще може да се стигне до един интелект в облак, който да бъде в полза на всички.

*Със съдействието на Ойроком-ПР София, Бюрото за международни връзки на Община Виена в София

 

Коментари (0)
Коментирай
Име:
E-mail:
Текст:
Код за сигурност
Напиши символите в полето:
code
 
Региони в България