RegionBG

bg iconНачало » Икономика » Сектори » Пиринско е най-продаваната бира в София
Пиринско е най-продаваната бира в София
21 Дек 2015 13:25:00    |    869    |    Коментари: 0
pic

Ива Стойкова

Добра годината за продажбите на бира отчита Карлсберг България, но очаква спад от поне 1% през следващата година. Обяснението е в детайлите.

Компанията отчита ръст в обема на брандовете си във всички сегменти на бирения пазар, както и географски във всички региони на страната.

От началото на годината до края на ноември Карлсберг България е най-бързо развиващата се в бранша у нас. Обемът й се е увеличил с 8,4%, а пазарният  дял е нараснал с 1,4 процентни пункта и достига 22,4% - сравнено със същия период на 2014 г. Тези резултати са в контекста на общ бирен пазар с минимален ръст от 1,6% в обем, основно страдащ от спад в студения пазар (заведенията) от близо 9% в разглеждания период. 

Само за месец ноември Карлсберг България е увеличила обемите си с 13,4% и пазарния си дял с 2,8% (спрямо ноември 2014). Общият бирен пазар в страната през изминалия месец е в застой с ръст под 1 % (с ръст от 1,6% в обема на топъл пазар (консумацията вкъщи) и 6% спад на студен пазар). Като цяло топлият пазар у нас се движи около 80% и под 40% за студения. Приблизително 90% е делът на продажбите на светло пиво.

Основният двигател за компанията е Пиринско, което е сред топ 3 бирените марки на България с близо 14% пазарен дял. Това е ръст от 1,8 процентни пункта от началото на годината до края на ноември. Обемът на марката нараства със 17% за същия период. Марката е с пазарен дял от 20% в София и от лятото е №1 бира в столицата. Този факт е забележителен, предвид обстоятелството, че само преди няколко години Пиринско е малка регионална бира, лидер предимно в Пиринския край, но с не повече от 6-7% пазарен дял на национално ниво. Лека, пивка и свежа – тези нейни основни характеристики я правят най-бързо развиващата се бира на пазара у нас. В Благоевград е и най-голямата инвестиция на Карлсберг за последната година – 5 млн. лв. са инвестирани в пречиствателна станция, която трябва да заработи през пролетта на 2016 г. Съоръжението е иновативно – анаеробно стъпало за третиране на отпадъчните води, а полученият биогаз ще се използва в пивоварната.

Другата българска бира – Шуменско, държи стабилни резултати и е на 6-то място в страната. Компанията е доволна от факта, че марката си е върнала позициите в Шуменския регион, където вече е №2 (от шеста позиция преди две години).

Останалите марки на компанията също записват отлични резултати.

Сайдерът Somersby е с 60% пазарен дял, като марката се асоциира със сегмента.

Tuborg е музика, така я определи при представянето на марката Бранимир Братанов, маркетинг директор на компанията. Тази бира е най-популярна сред младите, главно заради политиката да се подкрепят различни музикални и други партита с логото й. Отново най-вече към младите и креативните българи е насочен конкурсът за нов дизайн на кеновете с тази марка, както и на нов етикет на стъклената бутилка.

През следващата година в портфолиото остават и чешката Budweiser Budvar и немската пшеничена бира Erdinger, които се правят само в съответните държави. Те се предлагат само в специално подбрани заведения, но продажбите им са добри.

„Зад тези цифри стои усилена работа в много динамичен, гъвкав и развиващ се екип. Аз ценя резултата, защото общият пазар е в застой, а и компанията на глобално ниво минава през предизвикателни времена. Реалист съм за 2016 година с очаквания браншът да запази темповете и да е стабилен“, каза Деян Беко, Изпълнителен Директор на Карлсберг България. По думите му, времето е най-големият фактор, който влияе върху продажбите. Той даде пример с годината на провеждане на Световното първенство по футбол, когато браншът отчете 4% спад. 2015 г. беше топла, с малко валежи и благоприятна за бирения пазар, но едва ли това ще се повтори следващата година. Ето защо прогнозата на Беко е 1% спад. Консумацията на бира стагнира. Все пак надеждите са, че очакванията за ръст в туризма ще повлияят благоприятно. Цените у нас са сред най-ниските на регионално ниво. Донякъде това се дължи на спецификата на местния пазар. Например, повече от 60% е пазарният дял на пластмасовите бутилки. За сравнение, в Сърбия той е наполовина. Прогнозата е, че този сегмент е достигнал своя връх и едва ли ще се повишава през следващите години.

500 души за заетите в компанията в България. За някои позиции и тук има недостиг на добри специалисти, но политиката е да се насърчава развитието на вътрешните кадри, а не непременно наемането на външни.

В световен план, Carlsberg Group е четвъртата по големина пивоварна компания в света с широко портфолио от марки бира и други напитки. Carlsberg, Baltika и Tuborg са сред осемте най-успешни марки бира в Европа. Carlsberg Group има над 45 000 служители, а продуктите на компанията се предлагат на над 150 пазара. През 2014 година компанията продаде близо 123 милиона хелктолитра бира или 37 милиарда бутилки бира.

* Цитираните данни са от агенция Nielsen A/S.

Коментари (0)
Коментирай
Име:
E-mail:
Текст:
Код за сигурност
Напиши символите в полето:
code
 
Региони в България